Door: Judith Price
oktober 6, 2019

1. Waar haalt het lichaam vitamine D vandaan?

Vitamine D wordt vaak de ‘zon vitamine’ genoemd. Dat komt omdat het lichaam als je buiten bent en de zon schijnt, zelf vitamine D kan aanmaken. Ook als het bewolkt is komt er zonlicht (UVB straling) op je huid. Het zonlicht moet dan wel op de onbedekte huid kunnen komen. In de winter zal dat in ons land natuurlijk veel minder vaak gebeuren dan in de zomermaanden. Bovendien staat de zon in de winter lager en is er veel minder UVB straling, wat nodig is voor de aanmaak van vitamine D. Hierdoor heb je in de zomer meer vitamine D in je bloed dan in de winter.

Heb je een getinte of donkere huid, dan maakt je huid, bij dezelfde hoeveelheid zon, minder vitamine D aan dan bij iemand met een witte huid.

Vitamine D in de voeding

Vitamine D zit ook in voeding. Bijvoorbeeld in vette vis, lever, eieren en melkproducten. Dit is echter te weinig om een tekort aan te vullen.

2. Waarom heb ik vitamine D nodig?

Vitamine D is hartstikke belangrijk voor een goed gezondheid. Het is nodig om calcium en fosfor uit de voeding te halen, zodat deze stoffen in het lichaam kunnen worden opgenomen. Dit is belangrijk voor sterke botten en tanden. Het helpt om op latere leeftijd osteoporose (botontkalking) te voorkomen. Daarnaast is vitamine D van belang voor een goede spierfunctie. Niet alleen voor de spieren in je armen en benen, maar ook voor de hartspier.
Ook voor het immuunsysteem is vitamine D belangrijk. 

3. Wat merk je van een vitamine D tekort?

Veel Nederlanders hebben een vitamine D-tekort. Bij vrouwen boven de 50 jaar wordt dit percentage zelfs geschat op meer dan 40%. Als je ouder wordt maakt je huid minder vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Maar ook bij jongeren wordt regelmatig een tekort aan vitamine D gevonden.

Aanvankelijk merk je meestal niets van een tekort aan vitamine D.
Als het tekort echter te lang blijft bestaan, kunnen  spierzwakte en spierkrampen één van de eerste symptomen zijn. 

De meest voorkomende symptomen: 

  • Chronische vermoeidheid
  • Spierpijn of krampen (zonder dat je heel actief geweest bent)
  • Gewrichtspijn
  • Bloedend tandvlees
  • Vaak verkouden zijn
  • Hartproblemen wanneer het vitamine D tekort lang bestaat.

Daarnaast is voldoende vitamine D nodig voor een goed evenwichtsgevoel.
Er lijkt steeds meer bewijs te komen dat vitamine D belangrijk is voor onze weerstand. De exacte rol is nog niet duidelijk, maar er zijn zelfs aanwijzingen dat vitamine D een preventief effect zou hebben op sommige vormen van kanker,  zoals darmkanker, prostaat- en borstkanker.

4. Kan je ook te veel vitamine D in het bloed hebben?

Ja dat kan. Het komt niet veel voor, maar bij langdurig een te hoge inname van supplementen kan het wel. Het kan niet komen door te veel zon of door opname uit gewone voeding.
Een langdurige te hoge inname kan schade geven aan hart, nieren en bloedvaten, door kalkafzetting in het lichaam.

Symptomen hierbij kunnen zijn:

  • Problemen met de spijsvertering zoals misselijkheid, braken en buikpijn
  • Vermoeidheid, duizeligheid en verwardheid
  • Veel dorst

5. Hoe kom ik er achter of mijn vitamine D gehalte in orde is?

Je kunt je vitamine D gehalte heel eenvoudig bepalen door een bloedtest te doen.
Bij de Health Check van Price Medical Care kan je een vitamine D bepaling laten uitvoeren. Binnen 2 werkdagen hebben we de uitslag voor je. Je weet dan direct of het voor jou verstandig is om een vitamine D supplement te gaan gebruiken.